Nowe informacje

______________________________________
styczeń-lipiec 2007

W ciągu ostatnich 10 miesięcy pojawiło się sporo nowych budynków i zabudowań w obrębie bazy - zwłaszcza jej południowej części. Najbardziej znaczące z nich to:

 - część południowa:


 

zmiany uwidocznione na zdjęciach są doskonale widoczne
na naszej najnowszej panoramie z czerwca 2007
 

1.

 

Powstaje olbrzymich rozmiarów nowy hangar na pd - wsch. od południowej rampy. Budowę rozpoczęto w styczniu, na początku czerwca 2007 nie był jeszcze ukończony (widoczne były szczegóły i elementy konstrukcji). Jego przybliżone rozmiary są 1,5 razy większe od największego dotychczas hangaru w Area 51 czyli - H-18. Wynoszą odpowiednio: szer.= 61m, dł.= 110m, wys.= 30,5m. W odległości ok. 150m został usypany potężny wał ziemi zasłaniający widok przed hangarem jak i częściowo sam hangar  - przynajmniej do wysokości ok. 10m.

Największy w Area 51

  Możliwym kandydatem na nowy "schowek" jest szeptany tam i ówdzie Lockheed SR-72 UAV
Mach 6. Ciekawostką jest fakt, że jest to jedyny hangar w Area 51, którego orientacja nie przebiega w osi północ-południe, lecz z pn-wsch. na pd-zach. Do hangaru już budowana jest droga kołowania, prowadząca od południowej rampy, która również została odnowiona. Ukierunkowanie jest bardziej zrozumiałe, gdy zobaczymy rzecz z góry: do południowej drogi kołowania nowy hangar stoi prostopadle - przeszkodą jest usypany w jego pobliżu ogromny wał ziemi. Tuż za hangarem w kierunku zachodnim (z tyłu nowego hangaru) znajduje się wielki plac budowy. Nie znane jest dotąd przeznaczenie tamtej budowy.
2. Opisany niżej (lato 2005) nowy i rozszerzony hangar H-19 uzyskał specjalne ekrany zasłaniające widok od strony Tikaboo, ale również od... strony samej bazy, co już jest oznaką albo wzmożonej ochrony w samej bazie, lub wyraźniejszym podzieleniem stref wpływów poszczególnych koncernów, które wykorzystują ten obszar dla własnych celów. W tle widoczne składowane materiały budowlane lub dość dużego przekroju rury. Ponieważ od strony południowej (z lewej strony zdj.)
  nie prowadzi żadna droga, zbudowano pętlę do zawracania z tyłu hangaru. Inną ciekawostką jest budowana właśnie droga kołowania w kierunku zachodnim (od prawej w głąb zdjęcia), Po środku tej drogi znajduje się dziwny zielonkawo wyglądający twór o kształcie owalu, którego przekrój jest wielkości hangaru.
3. Nowy, niewielkich rozmiarów, budynek na pd-zach. od hangaru H-8. Na zdjęciu widoczny jest po lewej stronie od H-8. Jego przeznaczenie nie jest jeszcze znane.
4. Nowy 2-piętrowy budynek na pd od Hangaru H-18. Jego oznaczenie to PE building, czyli budynek wyposażenia osobistego pilotów (jest to miejsce gdzie piloci trzymają swoje kombinezony i gdzie trwa przygotowanie do misji). W miejscu tym rosło kilka jedynych drzew w Groom Lake. Przed budynkiem posadzono trawę i niewielkie krzewy.
5. Budynek w części składu materiałów wybuchowych o nieznanym przeznaczeniu.
6. Hangary 9-16 uzyskały nowy dach. Pojawił się również nowy hangar na wschód od nich, natomiast po zachodniej stronie hangaru 17 (nie jest widoczny na zdj.) powstał nowy budynek.
7. Powstała również nowa droga kołowania do pasa startowego 12/30 - w ten sposób maszyny z hangarów 9-16 (dawne hangary, w których stacjonowały maszyny A-12 i SR 71) + nowy, uzyskały bezpośredni dostęp do pasa.
8. W północnej części bazy przy rampie północnej (obok hangarów 4-7 - Red Hat) trwa wymiana nawierzchni. Możliwe, że zostanie wybudowany nowy hangar. W związku z tym plac parkingowy dla samolotów z hangarów 6 oraz 7 został przeniesiony nieco na północny wschód od rampy pn.


 

wrzesień 2005-
styczeń 2006

- część północna:



 

1.

Nowa struktura (sieć anten o ustawieniu poziomym) powstała w okresie pomiędzy wrześniem 2005, a styczniem 2006. Wysokość jest obliczana na ok. 55m. w rzucie pionowym antena ma kształt trójkątny.

Dopiero niedawno okazało się, że wielkie talerze anten DYCOMS i Quick Kill Radar obracają się jednocześnie w tym samym kierunku, stąd podejrzenie, że jedna jest urządzeniem nadawczym, druga odbiorczym.
    Lokalizacja: N 37° 14.790' - W 115° 49.392'
Obiekt jest położony w pobliżu DYCOMS i Quick Kill Radar.


 

lato 2005

Zmiany w południowej części bazy. Nowy hangar, przebudowa hangaru H-19

kliknij na zdjęcie, aby uzyskać powiększenie

Z nastaniem lata 2005 okolice nowej drogi kołowania zmieniły się . Dotychczasowy hangar H-19 rozrósł się i obecnie jest trzy razy dłuższy niż był do tej pory. Jego dotychczasowe przeznaczenie spełniało wymogi aż do teraz. Dlaczego? W ostatnim czasie zmianie uległo kilka "okolic" w Groom Lake. Wszyscy łączą je z nowym projektem o  jakimś nietypowym napędzie.
Kolejne zdjęcia pokazują, że dobudówki nie są zwyczajnym przedłużeniem istniejącego hangaru. Obydwa skrzydła , które zostały "doczepione" są od spodu puste - cała konstrukcja opiera się na filarach. Całość posiada obecnie spore wymiary. Niektórzy uważają, że chodzi o zasłonięcie gazów wylotowych maszyny, która w danym momencie "schroniła się" w hangarze przed satelitą . Charakter gazów, ich temperatura i obraz w podczerwieni  potrafią wiele zdradzić z charakteru spalanych gazów, a tym samym rodzaju napędu, jaki może być stosowany w maszynie.
Interesująco wygląda dziwny "pagórek" w lekko pomarańczowym odcieniu tuż przy budowli z jej lewej strony. Jego znaczenie również owiane jest dla nas tajemnicą. Mówi się,  że mamy tu do czynienia z bardzo sprawnym systemem ppoż. Zdjęcie obok lepiej prezentuje kolejny dodatek w pobliżu hangaru - jest nim płot, który obecnie zupełnie zasłania dolną, lewą część dobudówki. To po tej właśnie stronie widać także tajemniczy pagórek. Na pewno zdjęcia od strony południowej wyjasniłyby niektóre kwestie - jednakże odległości w tym przypadku to prawie 70km.
Tuż za hangarem H-9 powstał nowy, wyższy od sąsiednich, hangar, którego obecność łączy się z nowym projektem, jaki  zawitał do Groom Lake. Uważa się, iż ma to ścisły związek z testami UAV na terenie bazy - przebudowa południowej rampy, nowa droga kołowania, nowego typu hangar szybkiego ukrycia.

 

maj 2004 Oto zdjęcia otwartych hangarów H-21 i H-22. Wielka to rzadkość, ponieważ w Groom Lake nic nie stoi "otworem" w świetle słonecznym.
kliknij na zdjęcie, aby uzyskać powiększenie
Zdjęcie wykonano podczas wyprawy na Tikaboo w maju 2004. Najprawdopodobniej H-21 mieści w sobie F-117a. kliknij aby uzyskać powiększenie
Na kolejnych dwóch zdjęciach widać coś, co zasłania centralną część połączonych hangarów 20, 21 i 22 oraz 23. Drugie zdjęcie pokazuje zarys obiektu. (lepiej widoczne na powiększeniu) kliknij aby uzyskać powiększenie
kliknij aby uzyskać powiększenie
Na drodze kołowania w Groom Lake widać czarną sylwetkę F - 117a kliknij aby uzyskać powiększenie

 

maj 2004 Zauważono sporą aktywność wokół hangarów H-20 - H23. Przy hangarze 22 obserwowano przez moment dużą, ciemną  sylwetkę maszyny (długość porównywalna z 737-200 Janet). W poniedziałkowy poranek (10.05) maszyna rejsowa Janet wahadłowo odbywająca loty do Groom Lake TTR i Las Vegas została zmuszona do krążenia po zachodniej stronie bazy, podczas gdy oczekiwano na lądowanie maszyny testowej. Tuż po lądowaniu samolot zajął miejsce w Hangarze 22 (drzwi nie zostały natychmiast zamknięte).
marzec 2004 Pojawiły się pogłoski o mającej się pojawić nowej bramie blokującej dostęp do góry Tikaboo.
marzec 2004 Na początku miesiąca w pobliżu bazy zanotowano ciekawe i niecodzienne zjawisko. Otóż przez niezbyt długi okres czasu przestały funkcjonować prawidłowo wszystkie urządzenia elektroniczne. Coś takiego miało miejsce wcześniej jedynie w przypadku prób z bronią jądrową (impuls elektromagnetyczny). Niektórzy łączą to zjawisko z testowaniem nowych zabawek zakłócających pracę urządzeń elektronicznych.
lato 2003 W związku z opublikowaniem przez Space Imaging nowych satelitarnych zdjęć obszaru Groom Lake (kolor) w technice 1 m, można zobaczyć wiele zmian, jakie dokonały się w ostatnim okresie.
- wersja zmniejszona do rozdzielczości 4m z dnia 24.07 2003
          
>  www.lasvegasnow.com/area51/Area51-4M072503-LG.jpg   [KLAS TV - Las Vegas]
- wersja obszaru bazy w rozdzielczości 2m z dnia 24.07 2003
           
> www.lasvegasnow.com/area51/Area51-072503-LG.jpg [KLAS TV - Las Vegas]

Zmiany w bazie:
    - dwa nowe stanowiska testowania silników w południowej części bazy,
    - pojawienie się nowego pasa w centralnej części bazy. Nowy pas łączy południową rampę z 
      północną częścią nowego pasa startowego oznaczonego jako 14L/32R (dł. - 1410m, szer. - 38m),
    - nowy "skrót" został przedłużony do hangaru szybkiego ukrycia oraz do bunkra oznaczonego jako
      uzbrajanie/rozbrajanie. Częściowo zdemontowano stary skrót biegnący pomiędzy południową rampą, a
      nowszym pasem startowym w kierunki zach. - wsch.,
    - nowy budynek w pobliżu Wydziału Konsolidacji Usług (patrz panorama z opisem - kliknij),
    - dwa nowe budynki na wschód od Wydziału Spedycji i Odbioru,
    - nowy budynek najprawdopodobniej kryjący większą podziemną strukturę w południowej części bazy. Położono
      rurociągi i okablowania pomiędzy nowym budynkiem a H - 8 i dalej aż do H - 17,
    - wykonano dużej powierzchni wykop na południe od Centrum Testów Inżynieryjnych, w miejscu, gdzie
      poprzednio był parking. Powstaje tam sporej wielkości budynek,
    - rampa przed hangarami 9-16 została częściowo zdemontowana i następuje jej renowacja,
    - pas startowy 14R/32L (najdłuższy w Groom Lake - wchodzący na jezioro) został oznaczony jako zamknięty.

październik 2003 Mieszkańcy Rachel zanotowali wzmożony ruch na drodze prowadzącej przez północną bramę (North Gate).  Zwrócono uwagę na nietypowo duże ilości ciężkiego sprzętu budowlanego. Może to być związane ze zmianami na południowej rampie w okolicy hangarów H9-16.
lipiec 2003 Zdjęcia satelitarne wykazały, że południowa rampa (tuż obok hangarów H 9-16) została odnowiona. Wygląda na to, że hangary te - nie używane od pewnego czasu staną się znowu "potrzebne" w związku z nowym projektem.
czerwiec 2003 Gary Sellani podczas wykonywania zdjęć do swojej nowej panoramy ze szczytu Tikaboo uchwycił moment otwarcia hangaru H-9. Naturalnie na drzwiach była maskująca siatka ale coś tam "prześwitywało" przez nią. Przy okazji... Najnowsza panorama Area 51 wykonana przez nas w formacie jpg.(379kB - 9725x386 px)

Zdjęcie zostało poddane większej ekspozycji w taki sposób, by można było lepiej zobaczyć wnętrze hangaru. Przy okazji w kadr "wpadł" samolot linii Janet.

Fragment drzwi hangaru, które były otwarte.

Ponownie ten sam fragment (z powiększeniem obok), które po obróbce "stara się" pokazać kształt wewnątrz hangaru. (odległość 42 km.)

Video z Tikaboo Peak nocą

Plik Realvideo (.ram - 4.9MB) do pobrania - pokazujący nocny widok obszaru od Las Vegas poprzez Area 51, aż po Guard Shack. Kliknij na link obok prawym przyciskiem myszy i wybierz opcję "Zapisz element docelowy jako...". Do odtworzenia pliku musisz posiadać program Real Player (RealOne Player)
czerwiec 2003 W związku z opublikowaniem zdjęć pokazujących zdemontowane czujniki w pobliżu bazy Chuck Clark został oskarżony o niszczenie własności federalnej. Podobno sprawą zainteresowała się lokalna komórka FBI. O wyjaśnienia poproszony został również J. Arnu - webmaster Dreamland Resort -  na stronach tej witryny znalazły się zdjęcia z informacjami (http://www.dreamlandresort.com/area51/new_sensors.html)
wiosna 2003 Strona domowa Boba Lazara została "zhakowana na śmierć". Hakerzy skasowali wszystkie pliki stron i grafikę, pozostawiając jedynie zdjęcie latającego spodka wbitego w ziemię i tekst:
THIS SITE HAS BEEN HACKED TO DEATH.
maj 2003 Zmiany 2001-2003
Zdjęcie obok przedstawia otoczenie Hangaru 8. Po prawej stronie widać niewielkie zabudowania oznaczone jako budynki p. poż., natomiast po lewej - częściowo Hangar-20. Niżej biegnie główny pas startowy (stan z roku 2001).
.
Maj 2003. Zmiany dotyczą tzw. taxiway, czyli drogi kołowania, która przecina dawny (dłuższy) pas startowy - nie będący obecnie w użyciu i dobiega do środka głównego pasa startowego w Groom Lake. Nowa droga kołowania otrzymała standardowy typ oświetlenia i oznaczenia.

Porównaj panoramy z 2001 i 2003

kwiecień 2003 Kolejny "niewypał" Discovery.
Kanał Discovery nie ma ostatnio dobrej passy - jeśli chodzi o tematykę związaną z Area 51. W ostatnim programie zatytułowanym "Return to Area 51", zastanawiano się czy baza znowu (!) jest w użyciu. Kanał Discovery dzielnie wspomaga znany z wcześniejszego kompromitującego artykułu o zamknięciu bazy - Jim Wilson z pisma Popular Mechanics. Jim ponownie wygłasza swoje niesłychaństwa o zamknięciu bazy. Oto ciekawsze rodzynki z programu:
- w bazie zakopano szczątki samolotów, potem szukano ich, by je odkopać...
- "Rachel w stanie Nevada - w tym małym miasteczku (ok. 70 mieszkańców) położonym 160km od
   Las Vegas znajduje się poligon doświadczalny Nellis"
- z dochodzenia, jakie przeprowadził J. Wilson z Popular Mechanics wynika, że Area 51 nie jest już
  bazą do testowania tajnych samolotów, lecz stanowi coś w rodzaju cmentarzyska dla rozbitych
  wraków tajnych prototypów
- grupa starszych osób zamawia sobie w Las Vegas busa z kierowcą i "rusza" na podbój Strefy 51. W
  ciemnościach, za pomocą noktowizora ekipa Discovery realizuje jeden z najsłabszych materiałów
  filmowych (nieostrość, rozmazanie) w historii towarzysząc emerytom w obserwacji świateł
  nadlatujących samolotów. Usadowieni pod skrzynką Steve'a Medline'a wykrzykują podnieceni
  obserwując niebo - a ekipa Discovery dzielnie kręci obiektywem, żeby wszystko wyglądało bardziej
  tajemniczo.
- Jedną z maszyn pogrzebanych w Groom Lake jest Have Blue (na zdjęciach widać prototyp innego
   samolotu - Tacit Blue)
- Jim Wilson uważa, że Strefa 51 ma przed sobą znakomitą przyszłość. Wcześniej twierdził, że
  Area 51 zamknięto i przeniesiono.
Brawo chłopcy - oby tak dalej...
styczeń/luty 2003 Ćwiczenia Red Flag (Nellis AFB) zostały odwołane.
17.01 2003 Odbyła się ceremonia z okazji przybycia do Nellis AFB nowych F-22 Raptor. Informacja o tyle ciekawa, że jeszcze miesiąc wcześniej widziano Raptory nadlatujące z kierunku Groom Lake, co nie byłoby dziwne, gdyby nie fakt zakazu lotów nad terytorium Area 51 oraz Range 66 (piloci z bazy Nellis AFB mają absolutny zakaz lotów nad przestrzenią Groom Lake - tzw. the box). Możliwe, że przeprowadzano jeszcze jakieś testy związane z modyfikacjami ostatniej wersji F-22.
Listopad 2002

Praca w Groom Lake?
Na stronach America's Job Bank po wpisaniu lokalizacji (Nevada, Las Vegas) można uzyskać informacje na temat aktualnego zapotrzebowania rynku pracy w tym rejonie. Ciekawe propozycje odnajdziemy, jeśli w polu "Required Licenses/Certificates:" wpiszemy słowo "clearance". Strona wypełni się informacjami na temat wymagań kandydatów:

  Job Summary

Job Number:

2063147

Job Title:

Construction Workers

Company Job ID:

FLS 5556

Company:

Front Line Solutions, LLC

Location:

US - NV, Las Vegas

Job Start/End Date:

12/19/2002

Job Type:

Permanent

Job Classification :

Full Time

Hours/Week:

40 hrs/week

Salary Range:

$ 31.50 - 46.34 per hour

Education:

Less than High School

Required Degree/
Formal Training:

not provided

Required Licenses/
Certificates :

Must Have TS or Q Security Clearance

Experience:

Mid-Career (2 - 15 years)

 

 

Job Description

Title: Construction Workers
Location: Nevada and then into Southern California
Compensation: Depending on the Position, Skill and Experience (Davis Bacon Wage Determinations)
Type: 2 Year Contract
Clearance: Top Secret or "Q" Clearance only!!!! NO upgrades will be worked
Nationality: Must be a US Citizen

Current Openings

10 laborers
10 pipe/sprinkler fitters
6 carpenters
6 finishing crew (drywall, painting, tile, ceiling)
14 electricians


Pay Rates (Hourly)

Superintendents 46.34
Electricians 46.34
Equip Operators 41.97
Laborer/Electrical Helper 31.50

All positions require TS or Q clearances. The contract will run for 2 years and with a work schedule that will run 15 days on duty, then 7 days off. Work will start at a site in Nevada on/about 15 November. The project will run there for an undetermined number of months and then move into southern California. Candidates that are hired, but that live outside the states of Nevada or California will be provided air fare home and back during the project down time.


Praca dotyczy wyłącznie osób (z narodowością US) posiadających kod dostępu Top Secret lub "Q" (wymagane dla DoD). Lokalizacja wskazuje na "miejsce" w Nevadzie. Dalej jest także mowa o konstrukcji podziemnej oraz ewentualnej dalszej pracy pomiędzy Nevadą i Kalifornią. Pracownik powinien liczyć się z pracą na odległym miejscu w systemie zmianowym przez większą ilość godzin, a także powinien być stale dyspozycyjny. Tzw. Team Manager powinien spełniać jeszcze wymóg 15 letniego stażu w dziedzinie konstrukcji inżynieryjnych. Projekt będzie wprowadzany w życie przez nieokreśloną z góry ilość miesięcy - potem może zostać przeniesiony do Pd. Kalifornii.

05.12 2002

   W przedświątecznej audycji kanał Discovery (nadawany w wersji dla USA) donosi jakoby Area 51 oprócz miejsca testów w końcowej fazie ultranowoczesnych statków, jest również najdroższym cmentarzem świata, w którym przechowywane są różnego rodzaju maszyny latające. Według Discovery oraz udzielającego w nim wywiadu Steve'a Hauser'a (Desertsecrets.com), Dreamland to miejsce, gdzie swój koniec znalazły różnego rodzaju pionierskie technologie, które z różnych powodów nie weszły do produkcji lub zostały bezterminowo zawieszone - w oczekiwaniu na "lepsze czasy". Wiele z tych projektów weszły w fazę testów i lotów próbnych lecz nie znalazły zastosowania w lotnictwie USA z powodu cięć budżetowych oraz braku zainteresowania oficjeli z wywiadu, a także sił kosmiczno-powietrznych i Kongresu, w którym w ostatnich pięciu latach doszło do zmian nastawienia w finansowaniu eksperymentalnych technologii. Dopiero po wydarzeniach z 11 września 2001 lobby związane z przemysłem zbrojeniowym (zwłaszcza marynarka i lotnictwo) rozpoczęły intensywne zabiegi o uzyskanie dofinansowania przez Kongres USA na cele związane z poszukiwaniem i rozwojem nowych technologii i przeprowadzania kosztownych testów z tym związanych. Znamienne stało się również całkowite wyciszenie spraw związanych z doniesieniami nt. testowania nowych technologii oraz prac na terenie NTS, TTR (w Nellis) oraz innych bazach, w których od czasu do czasu dało się słyszeć różnego rodzaju przecieki o wykorzystaniu tam czegoś nowatorskiego. Wygląda na to, że kwestie związane z Area 51 zostaną całkowicie wyeliminowane z "obiegu" społecznego (na czym od dawna wojskowym tak zależało) - tylko patrzeć jak zagarną ostatnie miejsca, z których można jeszcze oglądać bazę.

03.04 2002

   Dzięki nagranej informacji ze skanera ustawionego na częstotliwość wieży w Groom Lake uzyskano potwierdzenie wcześniejszych obserwacji nowej maszyny testowanej w Area 51. Wywołanie nastąpiło po tym jak do pasa startowego w Groom Lake zbliżał się rejsowy lot JANET z Las Vegas. Boeing otrzymał zezwolenie na podejście do lądowania ponieważ "fastmover" wylądował (zdjęcia i audio do pobrania na stronie Dreamland Resort)

14.12 2001

 

Przedłużający się strajk Cammo Dudes oraz pracowników obsługi bazy spowodował opóźnienie prac na Nevada Test Site. Planowane testy z użyciem broni ze zubożonym uranem musiały zostać przełożone na inny termin

11.12 2001

  Pracownicy ochrony bazy znani jako Cammo Dudes ogłosili strajk tworząc pikietę przy wejściu do terminalu Janet na lotnisku McCarran w Las Vegas. Jako powód podali rosnące koszty utrzymania (do tej pory otrzymywali $15,05 - żądają $16,03). Podobna sytuacja mała już miejsce w roku 1996, kiedy to EG&G Special Projects rozpoczęła swoją restrukturyzację zwalniając personel. Nastąpiła wtedy zmiana nazwy na EG&G Technical Services.

październik 2001 Nowa instalacja radarowa na szczycie Papoose Mountain Range została ukończona. Chłopaki z Bechtel ścięli (!) i oczyścili cały szczyt. Lokalizacja: kilka kilometrów na pd.-zach. od Area 51(GPS:N 37° 12.35' and W 115° 50.43'), (zdjęcie: Dreamland Resort). Zdjęcia z okolic Tikaboo wykonane przez Gary'ego Sellani
wrzesień 2001    Zlikwidowano stanowisko radaru Dopplera na Flat Top - północnej części szczytu Queen City Summit. Najprawdopodobniej nastąpiło przejęcie jego funkcji przez urządzenie na Bald Mountain.
ssierpień 2001    W środku sierpnia 2001 zauważono nowy rodzaj maszyny typu stealth. Okazuje się, że nowa zabawka z Groom Lake do złudzenia przypomina F-117 Nighthawk, tyle, że jest mniej więcej 1,5 -2 razy większa (dł. ok. 40m rozpiętość skrzydeł ok. 25-27m). Nowa maszyna leciała razem z KC-10 tankując w powietrzu - stąd obserwator mógł porównać wielkości. Chwilę później ponownie zauważono ten sam samolot, tyle że w towarzystwie F-15. Gabaryty F-15 są w przybliżeniu równe (długość) z F-117, zatem można było potwierdzić rozmiary nowego F-117. Typ i kształt tylnego usterzenia był podobny, jedynie kształt kabiny wydawał się nieco bardziej opływowy niż w przypadku F-117. Obserwacja miała miejsce ze szczytu góry Tikaboo.
wiosna 2001    Ukończono prace związane z usunięciem zbiorników paliwa w tzw. "Farmie Zbiorników". Pozostawiono jedynie dwa najbardziej wysunięte na południe
(zob. fot.1 i fot.2 ).
   Lockheed Martin potwierdził istnienie nowych patentów (w Biurze Patentowym US) dotyczących:
         *samolotu wykonanego z nowych komponentów(?)(11.01 2000) -
           patent#D418,804.

         *części do napędu pulsacyjno-detonacyjnego (100/s) (produkcja -
           środek lat 90-tych!),
           patent #5,473,885.
         *części do napędu laserowego, który tworzy falę stanowiącą źródło
           napędu - patent #5,542,247
Licznik
Dreamland Online Copyright 2007